Friday, July 26, 2019

Confinement Stuff/Tips : Set Bersalin Sari Ayu

Assalamualaikum dan selamat malam semua. Alhamdulillah hari ini dah masuk 12 hari berpantang. Masih terasa baru je bersalinkan Baby Adelia.

Okey. Malam ni faz nak cerita mengenai Set Bersalin Sari Ayu. Biasanya set-set ini WAJIB ada dalam checklist selepas bersalin.


Dalam set ini ada beberapa jenis krim yang digunakan semasa berpantang. Antaranya :

1. Param : yang ni biasanya disapu diseluruh badan, kaki, tangan bagi menghangatkan anggota badan, nak elakkn sengal2 sejuk2 badan.

2. Tapel : yang ni faz sapu dibahagian perut sebelum pakai bengkung atau korset. Nak bagi perut tak boroi dan kempis selalu. Selepas bersalin memang perut tak cantik dah. So korang boleh pakai tapel ni. Elok sangat tapel ni bagi darah nifas keluar habis. Tak ada la korang sakit perut atau orang tua panggil RENGAT.

3. Pilis : yang ni faz pakai kt dahi. Bagi hilang rasa sakit kepala dan pening. Yang bestnya sebab dia dalam bentuk krim. Tak suka jenis serbuk sebab takut kena kat baby dan habis kena kt bantal.

4. Minyak telon : yang ni faz pakaikan kat Baby Adelia bagi menghangatkan badan. Ni elok untuk elakkan dari perut kembong. Tapi dah beberapa hari pakai, perut Baby Adelia merah dan mengelupas. So terpaksa stop pakai. Bergantung kepada baby. Ada yang elok ada yang tak.

Set berpantang ni ada macam-macam jenis jual di pasaran bergantung kepada bajet dan kesesuaian mommy dan baby.

No comments:

Post a Comment